söndag 25 mars 2018

OS pimpeln på Siljan

Per Häll och jag drog iväg upp till Siljan utanför Mora 05.00 i morse med tanken att vi skulle vara med på en stortävling med flera hundra deltagare men riktigt så blev det inte. Vi blev nog åtminstone över 100 deltagare men inte så många fler det tror jag men det fanns gott om bra motstånd där uppe.  Snackade lite med laxen igår kväll så jag hade en plan på att starta på Bortnäsudde men så mycket mera visste jag inte om tävlingsvattnet. Abborren skulle snitta på 25-30 gr och fisket skulle ske på ca 2m djup så det blev att inrikta sig på det. När vi gick ut på morgonen så fanns det några frusna  skoterspår som bar hyfsat bra för oss som var först i ledet men längre ner i fältet så gick de sönder så man trampade ner till knäna i snöslasket. Ju längre ut på sjön vi kom i skoterspåren desto sämre gick det att gå ungefär var 10.e steg brakade igenom skaren och ner till knät i snön så det blev tillslut lättare att kliva ut bredvid för att spara på knäna som höll på att vikas åt fel håll ett par gånger. De 3km bort till Borstnäs tog mig 31 minuter att gå och vi blev några fler som ville starta där borta Jörgen Storm, Mikael Engvall, Per Häll, Mats Larsson och några till. Jag fick 4 abborrar i första hålet 10-30gr/st de andra fick också fisk, någon fick över 10 i något hål men jag hörde att det knorrades om att fisken var för små. Jag fick 18 i ett hål Häll och Mats plockade lika mycket fisk samtidigt som fler och fler packade och gick därifrån, tillslut så jag vågade inte heller sitta kvar så jag packade och gick vilket var ett stort misstag av mig. Nästkommande timme var jag mest ute och pulsade i snön utan att få någon fisk alls såg att det var många som gick och slog hål utan att få något. Stormen hittade till en liten djuphåla där han var ganska säker på att fisken skulle stå, fanns lite fisk där men inte några mängder jag fick ihop 20 abborrar där. Jörgen fick några fler men vi packade och gick därifrån och tillbaka åt det hållet vi kom ifrån och vi fick gå långt innan vi såg någon som fick fisk. Jag träffade på Micke Engvall som också bara fått 30 abborrar han berättade att Lotta redan satt i bilen, hon hade redan gett upp då det var så dåligt fiske närmare starten antog jag. Träffade sedan Knoppen som var uppe i 26 fisk och de var lika små som mina så det vara bara att fortsätta gå. Stormen hittade ett bättre hål med över 20 fisk men det fanns inget runt omkring så det var bara att borra sig vidare igen. Träffade sedan Häll, Holmquist och Göransson och alla var de lika uppgivna som jag var vid det här laget. Stormen hittade ytterligare ett bra hål så vi gick alla och satte oss liten bit framför honom, då fick jag ett riktigt bra hål där det nappade smått men det var ändå fisk. Drog ihop 55st i det hålet och sammanlagt lite över 100 den sista delen av tävlingen Häll fick också bra där så här skulle man varit mycket tidigare. Jag fick totalt ihop 139st som vägde 1599gr vilket räckte till 15.e plats men inget pris. Per Häll drog ihop 204st och vikten 2865gr vilket han blev 3.a på.
Totalbäst var Thomas Jansson Norrtälje med sina 600 abborrar och 5864gr
2.a Martin Södergårds 5437gr
3.a Jesper Dyberg 4764gr
4.a Erik Södergårds 4705gr
5.a Jonas Gustafssons 4518gr
6.a Mats Larsson 3610gr
Lagtävlingen vanns av lag Pimpelsport Erik & Martin Södergårds och Lars Gullstrand
RESULTATLISTAN